خیاطی و دوختن لباس حرفه‌ای است که نیازمند حوصله و تمیزکاری است. شاید شما هم جزو افرادی باشید که به این هنر علاقه‌مند باشید و قصد ورود به آن را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع، یک چیز ساده مانند دوختن تیشرت ساده را امتحان کنید. با این کار هم خودتان را محک می‌زنید و هم اینکه تصمیم جدی برای ادامه کار خواهید گرفت. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سری مقالات رگال من دوختن تیشرت مردانه را یاد بگیرید.
اولین کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن یک تیشرت ساده و راحت است. مسلما برای شروع کار سراغ تیشرت مردانه طرح دار و کار شده نمی‌رویم و شعار سنگ بزرگ نشانه نزدن است را سرلوحه کار خودمان قرار می‌دهیم.
قبل از شروع کار سعی کنید اطراف خود را مرتب کنید و تمام لوازم مورد نیاز مانند قیچی، نخ، سوزن‌ته‌گرد و … را آماده کرده باشید. با این کار دیگر نیازی نیست وسط یاد گرفتن و خیاطی به‌دنبال لوازم باشید و تمرکزتان حفظ می‌شود. علاوه‌براین خبری هم از کلافگی و سردرگم‌شدن نخواهد بود.

انتخاب تیشرت مناسب برای دوختن تیشرت ساده
1. یک تیشرت مردانه با سایز مناسب و راحت پیدا کنید. راحت‌ترین راه برای کشیدن الگوی تیشرت، کپی کردن از تیشرت فعلی شما است. در این مقاله فقط دوختن تیشرت را آموزش می‌دهیم اما شما با همین آموزش می‌توانید لباس‌های دیگری مانند پیراهن را هم بدوزید.

از وسط تا کردن تیشرت برای دوختن تیشرت مردانه2 مانند تصویر تیشرت را از وسط و به‌صورت عمودی تا کنید، جلوی آن باید به سمت بیرون باشد. سپس تیشرت تا شده را روی یک کاغذ بزرگ بگذارید. بهتر است که کاغذ را روی یک مقوای ضخیم بگذارید و بعد تیشرت را روی آن قرار دهید. استفاده کردن از مقوا باعث راحتی کار می‌شود. علاوه‌براین باید پین یا سوزن‌ته‌گرد هم به کاغذ بچسبانیم که با بودن مقوا کارمان راحت‌تر می‌شود.

سنجاق کردن تیشرت به کاغذ برای دوخت تیشرت زنانه3. حالا نوبت به استفاده از سنجاق یا سوزن‌ته‌گرد است. درز یقه، درز آستین و کمی پایین‌تر از آستین را مانند تصویر با سوزن‌ته‌گرد به‌صورت عمودی به کاغذ فیکس کنید. هدف از این کار این است که تیشرت ثابت بماند و الگوی دقیقی داشته باشیم. باقی بخش‌ها را هم با سوزن‌ته‌گرد به‌صورت افقی به کاغذ فیکس کنید. فاصله سنجاق‌ها از هم بیشتر از 2.5 سانتی متر نکنید.

کشیدن الگو برای دوخت تیشرت پسرانه4. با استفاده از یک مداد نرم شروع به کشیدن طرح تیشرت کنید. دقت و حوصله به‌خرج داده و طرح را کامل و مرتب بکشید. بعد از کشیدن طرح، تیشرت را بردارید و باتوجه به سوراخ‌هایی که روی درز آستین و یقه مشخص کردید، حلقه تیشرت را هم بکشید. باکمک این سوراخ‌ها، طرح کلی الگوی پشتی را هم کامل کنید.

دوخت تیشرت اسان بخش کشیدن یقه روی الگو5. یقه جلو معمولا عمیق‌تر از پشت است. برای اینکه اندازه یقه جلو را مشخص کنید، سنجاق‌ها را مانند شکل، زیر قسمت جلویی یقه فیکس کنید. بعد آن‌ها را با فاصله 2.5 سانتی‌متر و به‌صورت عمودی فیکس کنید.

کشیدن الگو برای دوخت تیشرت با الگو6. مانند تصویر تمام بخش‌های تیشرت را بکشید. حواستان باشد در این مرحله تیشرت باید به کاغذ سنجاق شده باشد. برای بخش آستین هم بعد از اتمام کار سنجاق‌ها را برداشته و باتوجه به جای سنجاق‌ها، مسیر دور آستین را بکشید تا طرح تیشرت تکمیل شود.

الگوی کامل برای دوختن تیشرت7. تیشرت را باز کنید. یک آستین را صاف کرده و به کاغذ سنجاق کنید. مانند قسمت سمت راست، تمامی بخش‌های سمت چپ را با سنجاق فیکس کنید و روی کاغذ بکشید. در انتها تیشرت را از روی کاغذ برداشته و جای سر آستین را هم با مداد روی کاغذ بکشید.

تکه های الگوی تیشرت مردانه8. با استفاده از یک خط‌کش و مداد دور الگو را حدود ۱٫۲ سانتی متر فاصله بیندازید. این فاصله برای دوخت است و قاعده و قانون کلی ندارد. هر چقدر که راحت هستید، جدا کنید. اما در حالت کلی 1.25 سانتی‌متر عدد معقولی است.

نام گذاری تکه های الگو برای دوخت تیشرت مردانه9. هر قسمت از الگور را به‌صورت مجزا تنه پشت، بدنه جلو و آستین نام‌گذاری و یا شماره‌گذاری کنید. با این کار هنگام دوخت خیلی راحت خواهید بود.

بریدن الگو برای دوخت تیشرت پارچه ای
10. حالا نوبت به دست به قیچی شدن است. اطراف الگو را بادقت برش بزنید و بعد از تمام شدن، چک کنید که بخش‌های الگو با هم تظابق داشته باشند. در واقع وقتی دو طرف باز قطعات جلو و عقب را کنار هم قرار می‌دهید، شانه‌ها و سوراخ‌های بازو باید مطابقت داشته باشند. هنگامی که آستین را روی سوراخ بازو هر یک از قطعات اصلی بدنه قرار می‌دهید، اندازه واقعی (نه جای درز) نیز باید مطابقت داشته باشد.

آماده‌سازی پارچه برای دوخت تیشرت مردانه

انتخاب پارچه برای دوخت تیشرت با پارچه نخی

اکثر تیشرت‌ها با پارچه نسبتا ضخیم تولید می‌شوند، اما ممکن است بخواهید پارچه‌ای با کشش نسبتاً کم انتخاب کنید تا فرآیند دوخت آسان‌تر شود. نیازی نیست برای این مرحله به خودتان سخت بگیرید. یک پارچه را انتخاب کنید که ترجیحا دوخت آن راحت باشد.

شستن پارچه قبل از دوختن تیشرت

شستن پارچه قبل از دوختن تیشرت پسرانه

قبل از اینکه شروع به دوخت‌ودوز کنید، پارچه را شسته و خشک کنید. با این کار اگر قرار است پارچه اصطلاحا آب برود و یا رنگ بدهد و یا هر مشکل دیگری، قبل از دوخت با آن روبرو خواهید شد. در نتیجه تیشرتی که می‌دوزید اندازه دقیقی خواهد داشت و خیالتان بابت تغییر اندازه و رنگ راحت خواهد بود.


برش قطعه های الگو برای دوخت تیشرت پارچه ای

قطعات الگو را برش دهید

پارچه را از وسط تا کنید و تکه‌های الگوی خود را روی آن قرار دهید. الگو را سنجاق کنید، دور آن را خط بکشید و اطراف هر قطعه را ببرید.

  1. پارچه را از وسط تا کنید، سمت راست را به سمت داخل تا کنید و پارچه را تا جایی که ممکن است صاف نگه دارید.
  2. چین‌های پارچه را با هر علامت “تا” روی تکه های الگوی خود مطابقت دهید.
  3. وقتی قطعات الگو را در جای خود سنجاق می‌کنید، مستقیماً از هر دو لایه مواد سنجاق کنید. کل طرح را با مداد بکشید، بعد بدون اینکه سنجاق را باز کنید، الگو را برش دهید.
  4. پس از برش پارچه، می‌توانید سنجاق را باز کرده و تکه‌های الگوی کاغذ را بردارید.

آماده سازی ریبینگ یا یقه تیشرت مردانه

آماده سازی ریبینگ برای دوختن دوخت تیشرت خانگی

یقه کامل پیراهن خود را با یک خط‌کش انعطاف‌پذیر یا متر پارچه‌ای، اندازه‌گیری کنید. 10 سانتی متر از این اندازه کم کنید، سپس یک تکه نوار یقه را به آن طول ببرید.
ریبینگ نوعی پارچه کشباف است که برای یقه تیشرت استفاده می‌شود. شما می‌توانید با راجعه به خرازی هر مدل و نوع نواری که دوست داشتید را برای یقه استفاده کنید.

اتو کردن نوار یقه برای دوختن تیشرت پسرانه

اتو کردن نوار یقه تیشرت مردانه
نوار را تا کرده و فشار دهید و از طول تا کنید، بعد از اتو استفاده کنید تو روی بخش تا شده را محکم اتو بکشید. توجه داشته باشید که هنگام انجام این کار، سمت راست باید رو به رو باشد.

دوختن-یقه-تیشرت-مردانه نوار یقه را ببندید. یقه را به صورت ضربدری از وسط تا کنید. انتهای عرض نوار را با استفاده از جای دوخت 6 میلی‌متر به هم بدوزید.

دوختن تیشرت مردانه ساده و نخی

دوخت تیشرت ساده مردانه

تکه‌های بدنه الگو را به هم سنجاق کنید. قسمت‌های جلو و عقب بدن را کنار هم قرار دهید. پشت پارچه باید رو به بیرون باشد و بخش درست پارچه باید رو به داخل باشد. دور شانه‌ها را سنجاق بزنید تا موقع دوختن تیشرت راحت باشید و پارچه تکان نخورد.

دوختن شانه ها هنگام دوختن تیشرت خانگی

با دقت و حوصله سرشانه‌ها را به هم بدوزید.

دوختن دور یقه تیشرت مردانه

مانند تصویر نوار یقه تیشرت را با سوزن، پین کنید. نوار یقه را به خط گردن سنجاق کنید. تیشرت را باز کنید و آن را صاف روی شانه‌ها قرار دهید. یقه آجدار را روی دهانه یقه قرار دهید و آن را در جای خود سنجاق کنید.

دوخت نوار به یقه تیشرت

بهترین دوخت برای یقه تیشرت پسرانه، دوخت زیگزاگ است. اگر از زیگزاگ استفاده نکنید، وقتی که کار دوخت‌ودوز تمام شد، با پوشیدن تیشرت، یقه حالت کشسانی نخواهد داشت و شما اذیت می‌شوید.

وصل کردن آستین تیشرت مردانه

حالا نوبت به آستین‌های تیشرت است. آستین‌ها را با استفاده از سوزن‌ته‌گرد و طبق تصویر وصل کنید تا دوختن را شروع کنید.

دوختن آستین های تیشرت ساده مردانهبعد از اینکه آستین‌ها را سوزن زدید، با در نظر گرفتن مقدار جای دوخت روی پارچه را علامت‌گذاری کنید و روی آن دوخت انجام دهید.

کوک زدن دو طرف تیشرت ساده نخی

پیراهن را طوری تا کنید که سمت درست آن رو به داخل باشد. ابتدا کوک بزنید و یا با سنجاق تیشرت را فیکس کنید و سپس شروع به دوختن کنید. هر دو طرف را به این شکل بدوزید.
قبل از اینکه آستین‌ها و پهلوها را به هم بدوزید، سنجاق بزنید. در غیر این صورت، ممکن است مواد در حین کار تغییر کند.

دوختن لبه های آستین تیشرت پسرانه

لبه‌های آستین و تیشرت را تا کنید و بدوزید.

دوختن لبه آستین تیشرت مردانه ساده و نخی

مقدار تا کردن دقیقا باید مطابق با مقداری باشد که با خط‌کش یا متر اندازه‌گیری کردید.

اتو کردن بخش‌ های مهم تیشرت بعد از دوختن

تیشرت را به داخل برگردانید و اتو را روشن کنید. با توجه نقاطی که در تصویر مشخص شده است بادقت تمام بخش‌ها اتو کنید.

سخنن آخر

دوخت تیشرت مردانه در این بخش تمام شد و شما می‌توانید اولین تجربه خود را به تن کنید. چیزی که در این آموزش توضیح داده شد طرز دوختن تیشرت ساده بود. اگر به دنبال دوختن تیشرت مردانه خاص هستید با همین آموزش شروع کرده و به‌مرور سراغ طرح و مدل‌های خاص بروید.

حال فارغ از اینکه این تیشرت را تحت عنوان مردانه، زنانه، پسرانه یا بچگانه می‌دوزیم، خیلی راحت می‌توان آموزش را به هر جنسیتی و هر سن و سالی تعمیم داد. کافی ست زمان بگذارید و باحوصله و دقت و البته یک تیشرت آماده، شروع به دوخت و دوز کنید.

در ادامه تعدادی از تیشرت های مردانه ما را در فروشگاه اینترنتی رگال من مشاهده می‌کنید